The Ashkenazi & “Good Samaritan”

On September 11, 2014 by cikgusejarah

goodsamara

 

Orang-orang Yahudi bersifat licik dan selalu ‘outlaw’.Mereka selalu menentang arahan Tuhan dan mengikut hawa nafsu sendiri.Sudah beberapa kali orang Yahudi dikenakan bala bencana seperti serangan tentera Rom di bawah Titus dengan beribu-ribu penduduk Yahudi disalib.

Dalam Lukas 10:25-37,kononnya ada kisah Jesus (Nabi Isa a.s menurut muslim) menyindir sikap orang Yahudi dengan dijadikan contoh teladan:

Jesus mengisahkan cerita ini kepada seorang ahli Taurat yang menanyakan kepadanya, apa yang harus diperbuatnya untuk mendapatkan hidup kekal.

Maka ujar Jesus :”Bahwa adalah seorang yang turun dari Jerusalem ke Jericho; maka jatuhlah ia ke tangan penyamun, yang merampas pakaiannya serta memukul dia, lalu pergi meninggalkan dia hampir mati. Kebetulan turunlah dengan jalan itu juga seorang imam; apabila dilihatnya dia, maka menyimpanglah ia ke jalan lain tanpa membantu.

Sedemikianpun seorang suku bangsa Levi, apabila sampai ke tempat itu serta terpandang akan dia, maka menyimpanglah ia melintas dia. Tetapi seorang Samaria, yang sedang berjalan datang ke tempat ia terhantar; apabila terpandang akan dia, maka jatuhlah kasihannya, lalu ia menghampiri dia serta membebatkan lukanya, sambil menuang minyak dan air anggur ke atasnya; setelah itu ia pun menaikkan dia ke atas keledainya sendiri, lalu membawa dia ke rumah tumpangan, serta membela dia. Pada keesokan harinya dikeluarkannya dua dinar, diberikannya kepada tuan rumah tumpangan itu sambil katanya: Peliharakanlah dia, dan barang apa yang engkau belanjakan lebih daripada itu aku ganti, apabila aku datang kembali.”

Sebab kisah di ataslah sampai ke hari ini orang-orang Samaria (Samaritan) tidak disenangi Yahudi kerana Jesus menjadikan mereka perbandingan positif manakala Yahudi (diwakili oleh Levi) secara negatif.

3 Responses to “The Ashkenazi & “Good Samaritan””

  • Anie

    Assalamualaikum.

    Lain benar bunyi bahasa Jesus, bolehkah dijernihkan lagi bunyi dan maksudnya.

    Terima kasih.

  • siti

    PADA SATU JASAD ….
    WUJUD BERSAMA ….
    MASING MASING FUNGSI ….
    BER TUKAR GANTI ….

    SUSU DARAH NAJIS ….
    TIDAK BER SEBATI …..
    DEKAT KANAN KIRI …..
    TIGA TER JADI ….
    SAAT NYA NANTI ….